stridis.blogg.se

En blogg av en totalt nybörjare på bloggning. Den kommer handla om mitt liv med mina knasiga hundar, min viktminskningsresa, mina intressen och allt jag kommer på att skriva om.

Tisdag 28/5 2013 / Möte med dietist

Publicerad 2013-05-28 21:10:03 i Allmänt

Idag var det dags att åka till Lindesberg igen. Ett gruppmöte var inplanerat med dietist Marina Sandberg. Det visade sig att vi bara var två stycken plus en sambo till den andra, som var en kille. Tyckte de båda såg bekanta ut, antagligen från bussen? Vi gick igenom hela förloppet, från kosten innan, själva ingreppet och livet efteråt. Insåg då att mitt liv för alltid kommer att ändras. Men det gjorde mig bara mera beslutsam att gå igenom detta. Min nya magsäck kommer ibörjan att rymma cirka 30 ml. Hon sa att den alltid kommer vara liten, den går inte att tänja ut speciellt mycket. Däremot så kommer den undre magmunnen att saknas vilket innebär att maten direkt kommer hamna i tunntarmen, där den transporteras ca 1½ meter obearbetad. Där är sedan den gamla magsäcken påkopplad med förgreningar till galla, bukspottskörtel och lever. Då börjar maten bearbetas. Det innebär att jag måste tugga väldigt ordentligt innan jag sväljer - resten av livet. Jag kommer bli opererad med titthålskirurgi, kommer få sex hål på magen. I en vecka efter operationen ska jag en gång om dagen ta en spruta Fragmin - som är blodproppsförebyggande, och så ska jag äta B12 (behepan), järntabletter (duroferon) och multivitaminer.
 
Därefter informerade hon om komplikationer som kan uppstå. Det var en hel del som jag inte orkar ta upp här. Det tar jag om/när de uppstår. 
 
Kosten då! Första veckan efteråt ska jag äta flytande: Mjölk, filmjölk, cambridge, varma soppor. 6 ggr/dag Sedan följer tre veckor med mjuk mat 6 ggr/dag. Faktist, resten av mitt liv ska jag äta sex gånger om dagen. Just nu längtar jag mest efter en hård smörgås med ost och paprika! Lunch och middagarna ska innehålla 1 dl protein, 1 dl kolhydrater och ½-1 dl grönsaker. Det svåraste för mig blir nog att tugga ordentligt och att vänja mig vid att inte dricka till maten. Mina middagar tidigare har bara tagit några minuter, nu måste jag ta mig tid!
 
Att lära mig hur min kropp fungerar med mat blir prio ett! Törs nog inte sätta mig och köra buss och riskera dumpning när jag kör.
 
På hemvägen svängde jag in till morsan. Hon är väldigt engagerad i min operation och ville läsa alla papper jag fick. Var också kanonhungrig och gjorde mig en supergod mintchokladcambridge innan jag åkte hem.
 
Till helgen är grabbarna och jag gräsänklingar, Jörgen åker till Borlänge och tävlar. Då åker vi nog till Marieberg och köper en äggkokare!! och proteinpulver och multivitaminerna jag ska äta efter operationen.
 
/Anneli

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Strid

Medelålders, ganska överviktig, hundgalen tjej i mellansverige.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela